Nuffnang ads

Nuffnang ads..klik je..tak kena bayar pun..

Sabtu, 4 Disember 2010

baca sebagai pedoman...

tengah duk tengok2 email yang lama2 terjumpa la email ni..
saje je nak kongsi kat blog ni..
yang baik jadikan teladan & yang buruk jadikan la sempadan..
email tu bermula camni..


Syttt..saya nak tanya satu soalan boleh tak? pernahkah kamu memancing
ikan? kalau tak pernah memancing pernahkah kamu melihat orang
memancing? kalau tak pernah lihat pun, bolehkah kamu bayangkan
seseorang sedang memancing?

baiklah, katakanlah kamu menemani seseorang yang sedang asyik
memancing. tiba-tiba mata kailnya disentap oleh seekor ikan dan dia
segera memutar pemutar tali pancing. sekali-sekala dia menghenjut-
henjut jorannya supaya mata kail semakin menyangkut mulut ikan.

akhirnya, ikan itu dapat dinaikkan keatas. terkedik-kedik ia dihujung
tali kail. kamu lihat pemancing itu tersenyum lebar. gembira benar
hatinya. kamu juga turut tersenyum kerana itu bermakna satu
kemenangan. kamu turut ghairah melihat pemancing itu cuba membebaskan
ikan daripada mata kailnya.
tiba-tiba, setelah dia melepaskan mata kail daripada mulut ikan, dia
mencampakkan kembali ikan itu kedalam air. eh, apa hal? kamu memandang
pemancing itu dengan seribu tanda tanya, tapi dia bersahaja seolah-
olah tindakannya itu tidak menimbulkan sebarang persolan.

kamu rasa apakah yang akan dirasai oleh ikan itu?bolehkah dia
menyambung hidup dengan mulutnya yang terluka atau mungkin juga isi
perutnya yang sudah robek?sudah tentu ia akan mengalami kesakitan
sebelum akhirnya mati. dengan mulut yang koyak dan perut yang robek,
ia tentu tidak dapat mencari makanan, untuk berenang pun mungkin ia
tidak mampu. ia mungkin disisihkan oleh kawan-kawan kerana sudah tidak
boleh aktif lagi.

begitulah juga, setelah kamu memberi banyak pengharapan kepada
seseorang, setelah dia mula menyayangi kamu hendaklah kamu menjaga
hatinya. jangan sesekali terus meninggalkannya begitu sahajasebab dia
akan terluka oleh kenangan bersama kamu dan mungkin tidak dapat
melupakan segalanya selagi dia mengingati kamu.

sebab itu apabila kamu merelakan hati kamu untuk bercinta, seriuslah
dalam tindakan dan keputusan kamu itu, sebab jika kamu hanya main-
main, akan ada pihak yang menangis. tentu kamu dapat bayangkan betapa
sakit dan menderitanya ikan menjalani hidupnya setelah dilemparkan
kembali ke air. begitulah, alangkah sakitnya hidup bersama hati yang
robek kerana mengingati seseorang.

kamu kena faham, cinta pertama kamu akan kekal bersama kamu sehingga
akhir hayat kamu. ia ibarat gambar foto yang kamu ambil dan kamu
simpan dalam album. ia kekal disitu meskipun ada banyak lagi gambar
yang kamu ambil dan letakkan diatasnya.
cinta adalah fitrah manusia. TUHAN menjadikan cinta untuk memberi
keseronokan kepada hamba-hambaNYa menjalani hidup mereka, tapi tahukah
kamu lebih ramai orang menderita kerana cinta daripada yang berbahagia
kerana cinta.
kenapa jadi begitu??

jika kamu sedang bercinta sekarang ini, peliharalah hatinya dan
rencahilah cinta kamu dengan kejujuran, kesucian dan keikhlasan serta
dasarkan cinta kamu itu kerana TUHAN. hanya cinta yang begini akan
kekal, selainnya pasti menempuh jalan berliku da akhirnya menumpahkan
air mata kesedihan.

maka itu, saya juga hendak menasihati kamu jika kamu belum bersedia
untuk berlaku jujur janganlah bercinta dahulu. jika kamu belum
bersedia untuk setia janganlah cuba-cuba memberikan hati kepada orang
lain. sebab perbuatan yang begini akan hanya menghabiskan masa dan
membazirkan air mata.

saya juga ingin menyatakan, jika kamu memancing, teruslah ambil ikan
itu dan bawa pulang. kerana itu lebih baik daripada kamu memasukkannya
kembali ke dalam air kerana perbuatan kamu itu akan memulakan satu
derita.

27 comments:

cik yanie berkata...

hurmm.. nice entry :)

Bella berkata...

es0k Bella nk g mancing ngan family..wink2...
btw entry ni best! suke sngat2...:)

Mohd Firdaus berkata...

cik yanie - tq2..

bella - tq..nk ikut..hehe

puteri.diyana berkata...

suke la entry abg yg nie..d nasht2 agi..
suke2..
=)
btw..nice advice bro..
n nice picture 2..
2 gmbr abg erk kai bju itm 2?

Mohd Firdaus berkata...

aah..dh lama x g mancing..gmbr tu time g mancing kt penang..skrg kt batu pahat..

puteri.diyana berkata...

ow...waduh2...comel2..huhu..
mancing??..pelik la..
lelaki suke sgt mancing..pe yg bestnye tah la..
=)

Mohd Firdaus berkata...

mmg best sgt2..xtry mmg xtau best..hehehe

Bella berkata...

nk ikut p mancing ke? haha..
jum2..Bella pun da lame x gi mancing..
tetibe tdy ayah ajak,ha..ape lg,aryni jugak Bella kuarkan joran..xcited bah! :)

Mohd Firdaus berkata...

hahaha..bella mancing kt mne??

Bella berkata...

kat Pulau Ketam..kat selangor..taw ke ??? :P

Mohd Firdaus berkata...

xtau..pulau rimau tau la..kt penang..hehehe

zureen berkata...

four thumbs up! (tunjuk jari ibu tgn n jari ibu kaki dengan comel) haha!

Mohd Firdaus berkata...

hahaha..tq zureen..

kAziShA berkata...

suka entry ni =p

Mohd Firdaus berkata...

tq kazisha..

A.D.A.M. berkata...

Tanya diri dulu kan. :)

Mohd Firdaus berkata...

btl tu adam..

Bella berkata...

cikgu kene tag oleyy Bella :)
KAT SINIE..:) http://fairybella1991.blogspot.com/2010/12/blog-larian.html

Mohd Firdaus berkata...

ok bella..pstu ape nk buat??hehee

Bella berkata...

Daus buat xtaw je ...:P

Mohd Firdaus berkata...

hahaha..dh buat dh..bella tgk la btl ke x..

Bella berkata...

bet0l la tu...yeay2..daus pandaiii..!
heee..wink2..:)

Mohd Firdaus berkata...

tiru yg bella je pn..hehehe

suka_haha berkata...

igtkn citer pasal ikan td hehe..

jemput ke sini ye

Mohd Firdaus berkata...

hahaha..xde iklan nk cite..

ordinary89art berkata...

hahhahahaah,,..nice33

Mohd Firdaus berkata...

tq2..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...