Nuffnang ads

Nuffnang ads..klik je..tak kena bayar pun..

Khamis, 2 Jun 2011

Awas Pengguna Handphone Sekalian

Assalamualaikum w.b.t. pembuka bicara..


PARIS – Pengguna-pengguna telefon bimbit berisiko menghidap kanser otak dan mereka dinasihatkan menggunakan khidmat pesanan ringkas (SMS) dan alat pendengaran telefon, kata beberapa pakar barah Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO).

Menurut WHO, penggunaan SMS dan alat pendengaran telefon itu akan mengurangkan si pengguna terdedah pada gelombang telefon bimbit.

Medan frekuensi elektromagnetik radio yang dibebaskan telefon bimbit berisiko menyebabkan kanser pada manusia,” kata kenyataan Agensi Antarabangsa untuk Penyelidikan Kanser (IARC) selepas persidangan lapan hari diadakan di Lyon Perancis kelmarin.

Pakar-pakar membuat rumusan itu berdasarkan penelitian ke atas kajian melibatkan manusia dan kajian epidemiologi yang menunjukkan peningkatan berlakunya glioma iaitu sejenis kanser otak,” kata Presiden IARC, Jonathan Samet.

Dua kajian utama menunjukkan mereka yang paling kerap menggunakan telefon bimbit lebih berisiko dijangkiti kanser otak, katanya dalam satu sidang akhbar melalui telefon.

Beberapa individu berisiko tinggi yang dipantau dalam kajian-kajian tersebut telah menggunakan telefon bimbit mereka pada kadar purata 30 minit sehari selama 10 tahun.

“Kami tidak dapat meramalkan apa yang akan berlaku sekiranya orang ramai menggunakan telefon bimbit untuk tempoh masa yang lebih lama dan sepanjang hayat mereka,” kata Samet.

Terdapat sekitar lima bilion telefon bimbit berdaftar di dunia dan jumlah itu serta masa penggunaannya semakin meningkat sejak beberapa tahun kebelakangan ini.

Jelas IARC, bukti saintifik menunjukkan telefon bimbit berpotensi menyebabkan kanser tetapi ia masih perlu dibuktikan. – AFP

p/s : Oh tidak..majoriti penduduk dunia pakai handphone ni..kamu semua dalam bahaya..hehe..dah lama dah tau tentang hal ni..ni la salah 1 faktornya aku topup tak lebih RM30 sebulan..kadang2 tu RM10 sebulan..jimatkan..hehe..berhati2 la ye..

MENCEGAH LEBIH BAIK DARI MENGUBATI



sumber : http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2011&dt=0602&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_03.htm

7 comments:

http://aniesandyou.blogspot.com berkata...

tq kongsi info

btw: da beli tiket mal v liv?

Cincin tunang

Mohd Firdaus berkata...

blum lg..xleh nk tgk la match tu..ade kem motivasi utk bdk2 skolah..dah beli ke??

NURUL NADIAH MAMAT berkata...

sebab tue bila tidur hp xleh letak kat sblah....kena off...... :)

kiwi berkata...

budak2 la ni, 5 tahun pun dah pegang handset

misz athiqah berkata...

ha...ha..ha..orang kata kalau seseorang tu kurang topup..atau kurang bgantung kpada hp dia..orang tue ksunyian..hehe..tapi rasanyer xkan..=)...ha..ha..sbb anda nmpk gembira je..

Mohd Firdaus berkata...

hahaha..kalau kawan2 baik rmai disisi hp tu mcm xde guna..hehehe

Aizawa gurl berkata...

almk!bhyanyer..huhu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...